دیابت را بشناسیم و مهارش کنیم – ۳

 

پیام های کاهش مصرف قند وشکر

 

  • مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین باعث افزایش فشار خون و اضافه وزن می شود که هر دو از عوامل به دیابت
  • وبیماری های قلبی و عروقی می باشند.
  • برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کل قند وشکر مصرفی از برنامه غذایی روزانه باید کمتر از ۵ قاشق مربا خوری یا
  • ۶ حبه قند باشد.
  • بسیاری بر این عقیده اند که مصرف شیرینی بعد از صرف غذاها (به ویژه غذای چرب) باعث هضم آن میشود، درحالی که مصرف شیرینی کار معده را سنگین کرده و باعث جذب کامل مواد غذایی شده و منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.
  • یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به دیابت مصرف زیاد قند و شکر و مواد شیرین است. قند و شکر، انواع شیرینی، شکلات، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی که قند افزوده دارند، شیرهای طعم دار، شیرکاکائو و شیر شکلات، پاستیل، بستنی یخی، کیک و کلوچه و بیسکوبیت از مهم ترین منابع مصرف مواد قندی هستند.
  • مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین کارایی انسولین در بدن را ضعیف میکند و موجب ابتلا فرد به بیماری دیابت و یا انباشته شدن چربی در کبد شود.
  • به منابع پنهان قند در مواد غذایی توجه کنید. انواع سس سالاد، سس کچاپ، قهوه های فوری، نوشابه گازدار، آب میوه های صنعتی، کمپوت ها، انواع شیرینی و شکلات و دسرهای آماده حاوی مقادیر زیادی قند هستند.
  • در میان وعده ها بجای شیرینی، بیسکوییت و شکلات، میوه مصرف کنید.
  • به کودکان بجای شیرهای طعم دار، شیرکاکائو و شیر شکلات که مقدار زیادی قند دارد، شیر ساده بدهید.
  • بجای قند و شکر از کشمش، خرما، توت خشک به مقدار کم استفاده کنید.
  • در صورتی که مایلید از قهوه های فوری استفاده کنید انواع بدون شکر را انتخاب کنید.
  • بجای دسرها که مقدار زیادی قند و چربی دارند از انواع میوه ها، سالاد میوه یا کمپوت میوه کم شیرین استفاده کنید.

 

پیام های کاهش مصرف روغن وچربی

  • مصرف زیاد مواد غذایی پر چرب خصوصا چربی های حیوانی، گوشت، شیر و لبنیات پر چرب خطر بروز سرطان سینه و سرطان پروستات را افزایش میدهد. مصرف آنها را محدود کنید.
  • برای پیشگیری از اضافه وزن، چاقی، بیماری های قلبی عرقی و سرطان ها مصرف انواع روغن و چربی را کاهش دهید.
  • از شیر و ماست پاستوریزه و کم چرب (کمتر از ۱.۵درصد چربی) و پنیر کم چرب بجای پنیرهای خامه ای استفاده کنید.
  • مصرف غذاهای آماده و فست فودها از جمله سوسیس، کالباس، پیتزا که چربی زیادی دارند، کاهش دهید.
  • هنگام طبخ غذا، روغن را به طور مستقیم از داخل بطری به درون ظرف غذا نریخته وآن را با قاشق اندازه گیری کنید.
  • بجای غذاهای سرخ شده که مقدار زیادی روغن دارند، از غذاهای آبپز، بخار پز و کبابی استفاده کنید. در صورت تمایل به سرخ کردن، غذا را به مدت کم و حداقل روغن مخصوص سرخ کردنی فقط تفت بدهید.
  • در تهیه انواع کیک و شیرینی، علاوه بر قند زیاد مقدار زیادی روغن به کار میرود. مصرف آنها را محدود کنید و از شیرینی های ساده و بدون کرم یا خامه که چربی کمتری دارد به مقدار کم استفاده کنید.
  • مصرف روغن جامد و نیمه جامد را حذف کنید و بجای آن از انواع روغن مایع با اسید چرب ترانس کمتر از ۲ درصد و البته به مقدار کم استفاده کنید.