۲۸ ماهگی

 دوباره خواندن و پیشگیری از مخالفت‌های غیرضروری

 

خواندن دوباره و دوباره‌ٔ یک کتاب، به کودکان خردسال احساس آرامش و دلگرمی می‌دهد. در دنیایی مملو از ناشناخته‌ها آنها شخصیت‌ها و موضوع داستانی آشنا را مثل یک پناهگاه و مأمن می‌بینند. اما خواندن مجدد فواید شناختی و زبانی نیز دارد.

خواندن مجدد یک کتاب به کودک شما کمک می‌کند تا کلماتی را که می‌شنود با عکس‌هایی که می‌بیند، مرتبط کند. این کار نوع مهمی از پیش‌خواندن است که طی چند سال آینده و وقتی خواندن را یاد گرفت، مهارت مفیدی خواهد بود.

شنیدن دوباره و دوبارهٔ همان جملات همچنین به او کمک می‌کند دستور زبان آنها را رمزگشایی کند. کودکتان وقتی صفحه را ورق می‌زنید و او قسمت بعدی داستان را می‌بیند، اعتماد به نفس زیادی پیدا می‌کند، چون می‌داند که چه اتفاقی پیش رو دارد و باید منتظر چه چیزی باشد!

به فرزندتان اجازه دهید خودش انتخاب کند کدام کتاب خوانده شود. اگر همان کتاب محبوب همیشگی است، بی‌حوصلگی خود را پنهان کنید و یک بار دیگر آن را بخوانید و به این فکر کنید که بیشتر کتاب‌های کودکان در این سن زیاد طولانی نیستند. او حتی ممکن است بخواهد یک داستان را چند بار در همان زمان و پشت سر هم بشنود. با بازدیدهای مرتب از کتابخانه‌های کودکان، طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها را در خانه داشته باشید تا کتاب‌های جدیدی پیدا کند یا مجموعه کتاب‌های محبوب خودش را بزرگ‌تر کند.


در مورد بچه‌ها‌ی خردسال و حتی پیش‌دبستانی، نبرد با والدین بر سر قدرت می‌تواند زیاد و هر لحظه به دلیلی اتفاق بیفتد. فرزند شما در حال یادگیری اعمال اراده و ترجیحات خود است و همچنین این روزها خیلی زود احساس کلافگی و درماندگی پیدا می‌کند، پس به جای هر کاری تمرکزتان را روی موضوعات مهم بگذارید و مسائل کوچک و بی‌اهمیت یا مواردی را فعلاً مهم نیستند و نمی‌توانید در آن حرفتان را به کودک بقبولانید نادیده بگیرید، چون اگر هشیار نباشید، ممکن است دائم درگیر کشمکش و دعوا با کودکتان شوید.
پیشگیری یا کم کردن از نبرد و دعوا

بنابراین، محدودیت‌ها و انتظارات خود را به روشنی برای کودک مشخص کنید و تصمیم بگیرید به کدام قوانین برای شما مهم‌تر از دیگر موارد است. به عنوان مثال، ممنوعیت زدن دیگران یا ممنوعیت پرت کردن خوراکی‌ها از روی میز که قوانین مهمی هستند و باید به طور مداوم تکرار و اعمال کنید و از همه‌ٔ اشخاصی که از فرزندتان مراقبت می‌کنند هم بخواهید طبق تصمیم شما روی آنها اصرار کنند. اما از موارد و چیزهایی مثل تعداد سبزیجاتی که فرزندتان در هر وعدهٔ غذایی می‌خورد، چشم‌پوشی کنید، چون شما نمی‌توانید یک کودک را مجبور به خوردن غذاهای خاصی کنید و این موردی است که ارجحیت ندارد!

 

 تسلط روی مهارت‌های حرکتی و باز کردن چسب پوشک

شما هم احتمالاً گاهی به نظرتان می‌رسد که فرزند شما تمرکز و استقامت یک دانشمند را دارد. در حقیقت، کودکان در این سن ذاتاً طوری هستند که کارهای خاصی را بارها و بارها انجام دهند و در واقع، اعمال و کارهای تکراری، مهارت‌های حرکتی او را تکمیل می‌کند. این یکی از دلایلی است که او نمی‌تواند از بالا رفتن از چیزی که بارها از او خواسته‌اید نکند دست بردارد، یعنی او تقریباً ناگزیر است که دوباره و دوباره امتحان کند!

با تهیه ‌ٔاسباب بازی های سوار شدنیو اسباب‌بازی‌ها هل‌دادنی و کشیدنی به فرزندتان کمک کنید مهارت‌های حرکتی درشت خودش را تمرین کند. برای تمرین مهارت‌های حرکتی ظریف، به دنبال پازل‌های ساده یا اسباب‌بازی و پازل‌های دکمه‌دار که دکمه یا پایه‌ای برای چفت شدن توی یک صفحه جهت گذاشتن و برداشتن و عروسک‌هایی که باید دکمهٔ لباس یا بند کفششان بسته شود، باشید یا فقط مقداری نخ بیاورید و شکل‌های مختلف دکمه‌ها و مهره‌های بزرگ غیرقابل قورت دادن را با هم نخ کنید.

یکی دیگر از مزایای بازی تکراری، تقویت و تمرین دادن مغز است. آزمایش کردن راهی است که به فرزند شما کمک می‌کند سازوکار دنیا را بفهمد. او وقتی کفش‌های خود را بارها و بارها درمی‌آورد و می‌پوشد یا لگوهایش را روی هم می‌چیند، از هم جدا می‌کند، دوباره می‌چیند یا به نظر می‌رسد به شکل بی‌پایانی مجذوب آبی است که از یک شیلنگ آب مثلاً دستشویی می‌چکد، دقیقاً دارد همین کار را انجام می‌دهد. کودکتان با خود فکر می‌کند: «اگه آب بریزه روی کف توالت چه شکلیه؟ روی کف خونه چی؟ اگه شیلنگش رو بالاتر ببرم چی می‌شه؟ اگه پایین نگه دارم چی؟» مادرشو برای تو کوچولوی کنجکاو آرزوی موفقیت می‌کند. موفق باشی کوچولو!


ضرورت مادر و پدر بودن اختراع و پیدا کردن و راهکار است، آن هم وقتی فرزند کنجکاو و بازیگوشتان به طور مداوم مشکلات شیرین جدیدی برای شما ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، بهبود و رشد مهارت‌های حرکتی ظریف بچه‌ها در این سن ممکن است آنها را به باز کردن چسب‌های پوشکشان سوق ‌دهد.
باز کردن چسب پوشک

اگر بچه‌ٔ شما هم از آن دسته‌ای است که چسب پوشکش را باز می‌کند و با خوشحالی لخت می‌شود، پوشک‌های شورتی بدون چسب را امتحان کنید. با این راهکار ممکن است فرزندتان به زودی علاقه‌اش را به این کار از دست بدهد.

 

دوزبانه شدن و کمی استراحت

از آنجا که فرزند شما خیلی سریع در حال یاد گرفتن زبان فارسی است، شاید فکر کنید حالا وقتش است که او را با سایر زبان‌ها نیز آشنا کنید.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کودکان در سال‌های اول زندگی زبان‌های خارجی را آسان‌تر یاد می‌گیرند، زیرا مغز آنها با شدت هرچه تمام‌تر در حال ایجاد اتصالات عصبی یا سیناپس‌های جدید است. آنها به معنای واقعی کلمه می‌توانند تمام صداهای منحصربه‌فرد یک زبان خارجی را بهتر از یک نوجوان یا بزرگسال بشنوند. تحقیقات نشان داده است کودکانی که در خانواده‌های دوزبانه رشد می‌کنند، در هر کدام از این دو زبان دایره‌ٔ واژگانی کوچک‌تری دارند، اما مجموع کلماتی که آنها می‌دانند تقریباً برابر با بچه‌های تک‌زبانه است و نشان داده شده که دوزبانه ‌بودن، مزایای شناختی پایداری دارد.

نکته این است که بهترین راه برای فرزندتان جهت یادگیری یک زبان از طریق گفت‌وگو با یک سخنور بومی آن زبان است و پخش و شنیدن فایل‌های صوتی یا کلاس‌های هفتگی کمتر مؤثر هستند، زیرا مشاهده‌ٔ چهره‌ به‌ چهره و تکرار است که به مغز بیشترین کمک را در یادگیری زبان می‌کند. همچنین فرزند شما در صورت تداوم قرارگیری در معرض یک زبان، احتمال بسیار بیشتری برای حفظ و به یاد داشتن آن زبان خواهد داشت.

رفتن به کلاس زبان انگلیسی فقط از دو تا چهار سالگی باعث نمی‌شود فرزندتان در ۱۸ سالگی در این زبان استاد باشد. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که حتی اگر کودک هرگز بر آن زبان مسلط نشود، این کار ممکن است باعث تقویت اتصالات عصبی مغز شود.

اگر ایده‌ٔ قرار دادن کودک خود در معرض زبانی دیگر را دوست دارید، ترجمهٔ کتاب‌های محبوب کودکان به آن زبان را پیدا کنید تا با هم بخوانید و اگر یکی از افراد مورد اعتماد شما یا پرستار کودکتان دوزبانه است، او را تشویق کنید تا با فرزندتان به آن زبان صحبت کند.


برای والدین کودکان غیرمعمول نیست که ناگهان متوجه شوید که حتی با دوستانتان که فرزندی ندارند یا ازدواج نکرده‌اند هم مدام و به طور انحصاری حول محور کودکتان صحبت می‌کنید. یادتان باشد توجه به زندگی خودتان هم مهم است، پس با ترتیب دادن برخی کارها برای خودتان کمی استراحت کنید:
اهمیت به خودتان

  • زمانی را به مراقبت از خود اختصاص دهید.
  • کمی باغبانی کنید.
  • کتاب بخوانید.
  • فیلم ببینید.
  • تئاتر بروید.
  • دوچرخه‌سواری کنید.
  • در مورد ثبت‌نام در کلاس‌های یوگا یا یک کلاس ورزشی فکر کنید.
  • با رفتن به یک شام یا ناهار بیرون از خانه با دوستان یا همسرتان و بدون حضور بچه‌ها، ذهن و مغز خود را کمی آرام کنید.